שרשרת אספקה, בנייה ירוקה, תחבורה ומרכיבים נוספים במדיניות סביבתית

באחר

היום מדיניות סביבתית היא חלק בלתי נפרד מפעילות של חברות וגופים עסקיים; בנייה ירוקה, תחבורה ידידותית לסביבה, שרשרת אספקה וניהול רזה הם כמה דוגמאות למרכיבים חשובים בניהול כלכלי צופה פני עתיד.

איכות הסביבה היא היום חלק בלתי נפרד משגרת החיים של כל אחד ואחת מאיתנו ברמה האישית וגם ברמה הציבורית. מעבר לכך, בעידן המודרני מרכיבים של מדיניות סביבתית ואקולוגיה הם גם חלק בלתי נפרד מהפעילות הכלכלית של גופים עסקיים וציבוריים וחברות פרטיות. שכן, שמירה על משאבי הטבע וניהול רזה מובילים לחיסכון לא רק בעליות אלא גם בחומרי גלם, ושומרים על הסביבה למעננו, למען ילדינו ולמען הדורות הבאים. בהקשר זה, ישנה חשיבות מכרעת גם לתחומים משיקים, כדוגמת: שרשרת אספקה, תחבורה ידידותית לסביבה, בנייה ירוקה ומרכיבים רבים נוספים.

שרשרת אספקה – מהי?

שרשרת אספקה, הידועה גם בשם "רשת לוגיסטית", מייצגת את הפעילויות והשלבים השונים שעובר מוצר כלשהו משלב כריית חומרי הגלם ועד שהוא מגיע אל לקוח הקצה. למעשה, כוללת שרשרת אספקה, מעבר לפעילויות שונות, גם חברות וארגונים, אנשים פרטיים, משאבים, מידע ותקשורת שמטרתם הסופית היא כאמור לקוח הקצה. ככזו, שרשרת האספקה איננה גורם חדש בשוק הכלכלי המקומי והגלובלי וראשיתה עוד בעידן הקדום. עם זאת, במציאות המודרנית שרשרת אספקה היא הרבה יותר מורכבת מבחינה כלכלית, חברתית וטכנולוגית. היום, בעידן של שוק בינלאומי, הקשר שבין הלקוח לספק הוא שלב קצה המורכב משרשרת ארוכה מאוד של אספקה ומרשת מסחרית מורכבת ביותר. כריית חומרי גלם, עיבודם, תכנון, ייצור, אריזה, אחסנה והובלה, לעיתים בין יבשות רחוקות מאוד זו מזו, הם כמה מהשלבים בכל שרשרת אספקה מצויה. בהתאם לכך, מורכבת שרשרת האספקה מפעילות של כמה וכמה חברות ומקשרי מסחר שהם פעמים רבות חוצי גבולות, כאשר מטרתה המרכזית היא למקסם רווחים. מבחינה אקולוגית, מושקעים היום מאמצים כדי לצמצם את השימוש בחומרי גלם מתכלים ובחומרים מזיקים, להקטין הוצאות, למחזר ולהחליף חוליות חלשות בשרשרת בחוליות ידידותיות יותר לסביבה.

בנייה ירוקה – לדאוג לסביבה ולצמצם עלויות

גם בנייה ירוקה היא חלק בלתי נפרד ממדיניות סביבתית בעלת חזון, הן ברמת הפרט והן ברמה הציבורית והעסקית. בנייה ירוקה, כשמה כן היא – בנייה המושתתת על ערכים של שימור הסביבה. בהתאם לכך, כוללת בנייה ירוקה מספר שלבים הכרחיים בדרך למוצר המוגמר – למקום מגורים נעים ונאה ובעיקר ידידותי לסביבה; תכנון נכון, בנייה בהתאם לנהלים קפדניים ותפעול שוטף שתכליתו לחסוך בחומרי גלם, באנרגיה ובמים הם חלק בלתי נפרד מכל בנייה ירוקה. בהתאם לכך, כוללת בנייה ירוקה שימוש בחומרים ממוחזרים או בחומרים ידידותיים לסביבה, כאשר במהלך תהליך הבנייה ניתן דגש משמעותי על חסכון באנרגיה. מיקום המבנה, תכנון השלד, האוורור ומערכות שונות לניצול מקסימאלי של אנרגיה מתחדשת הם חלק בלתי נפרד מכל בנייה ירוקה.

תחבורה ירוקה – ניידות ללא זיהום אוויר

תחבורה ירוקה היא מרכיב חשוב נוסף במדיניות סביבתית נכונה והיא גם חולייה בכל שרשרת אספקה שתכליתה היא מכירת כלי רכב. בניגוד לאמצעי תחבורה קונבנציונאליים, פרטיים או ציבוריים, אמצעי תחבורה ירוקים הם כלי רכב שפגיעתם בסביבה היא מצומצמת באופן יחסי. ככזו, תחבורה ירוקה היא שם כולל לסוגי כלי רכב שונים, כדוגמת: כלי רכב הצורכים כמות דלק קטנה יחסית, תחבורה המבוססת על דלק פחות מזהם או תחבורה העושה שימוש באנרגיה מתחדשת. מכוניות סולאריות, מכוניות חשמליות ומכוניות היברידיות הן כמה דוגמאות של תחבורה ידידותית לסביבה.

*אין לראות במאמר זה המלצה או מידע מקצועי