אדם כותב בפנקס

באחר

הבשורה – והנס

כמו התנ"ך, גם הברית החדשה מלאה בסיפורי נסים מסוגים שונים. בשונה מהתנ"ך, סיפורי הנסים האלה בברית החדשה נקראים בשורות. הבשורה על פי מרקוס הוא דוגמה לאחד מסיפורי הבשורות אשר מופיעים בברית החדשה, כאשר טליתא קומי וסיפורים נוספים נכללים בתוך הבשורות כסיפורים נסיים אשר באים ללמד את הקורא על כללי המוסר בעולם כמו גם על יכולותיו האין סופיות של האל.

המשמעות של סיפור הבשורה

בספר הברית החדשה אשר קדוש למאמינים נוצרים, נמצאים אוונגליונים או בשורות. הבשורות נכתבו כולן בשפה היוונית (כך גם הבשורה על פי מרקוס וסיפור טליתא קומי למשל). על פי האמונה הנוצרית היו אלה תלמידים של ישו אשר כתבו את ארבעת ספרי הבשורות אשר בברית החדשה. תלמידיו של ישו שכתבו את הספרים האלו הכירו אותו אישית על פי הסברה. כאמור, ארבעה ספרים מכונים ספרי הבשורה, ומלבד הבשורה על פי מרקוס ניתן למצוא גם את הבשורה על פי לוקאס, הבשורה על פי יוחנן והבשורה על פי מתי. פרט מעניין הוא כי מלבד ארבע הבשורות האלו קיימות גם בשורות גנוזות אשר מהימנותן על פי הכנסיה מוטלת בספק והן לא נכללות בתוך הברית החדשה.

דמותו של ישו

הנוצרים מאמינים כי ישו הוא בנו של אלוהים ורואים בו משיח. על פי האמונה הנוצרית לישו יוחסו תכונות ניסיות כדוגמת ריפוי חולים. סיפור חייו של ישו כמו גם השבוע האחרון בחייו, מסופר בספר הבשורה על פי מרקוס. בספר זה מובאים נסים שונים אשר קרו לישו או נגרמו על ידו, בהם גם טליתא קומי. סיפור טליתא קומי מופיע בגרסאות שונות בשני ספרים נוספים: הבשורה על פי מתי והבשורה על פי לוקאס. הסיפור מתאר כיצד ישו החיה את בתו של יאיר, אשר היה ראש בית הכנסת. על פי המסופר, בתו של אותו יאיר נפטרה לאחר שחלתה במחלה קשה. קרוביה קוראים לישו ומזמינים אותו לרפא את הילדה בעודה גוססת אך ישו מגיע לביתה כשהיא כבר מתה.  ישו מקים אותה לתחיה לאחר מותה, וזהו מעשה ניסים, אחד מני רבים אשר מיוחס לישו. הסיפור טליתא קומי נקרא כך משום שישו קורא לילדה בארמית "ילדה קומי"  (טליתא קומי) ומיד לאחר מכן היא שבה לחיים. בהמשך לאותו הנס מבקש ישו כי דבר הנס לא יתגלה לאנשים – אך הוא מסופר ומועבר הלאה.
אותו מרקוס, אשר הבשורה על פי מרקוס נקראית על שמו, הוא מרקוס האוונגליסט. מרקוס היה תלמיד של שמעון בר יונה ומכאן שמו של סיפור הבשורה. מרקוס נחשב לקדוש בעולם הנוצרי וישנו חג נוצרי אשר מוקדש עבורו ונחגג בכל שנה בסיומו של חודש אפריל, לציון מותו של מרקוס.

 

סיפורי ניסים

טליתא קומי, וסיפורים נוספים הנמצאים בספר הבשורה על פי מרקוס, אפופים סיפורי ניסים. הניסים אותם עושה ישו ומיוחסים לו הם חלק בלתי נפרד ומאוד משמעותי באמונה הנוצרית. סיפורי נס בדתות שונות, כמו גם בנצרות מאפשרים להאדיר את דמותם של אנשים מרכזיים באותה הדת. הניסים, אף על פי שהם אירועים על טבעיים, מנסים ללמד את הקורא והמאמינים שיעור בהלכות החיים ובמוסר ולחנך אותם לאור הסיפור הזה.