לימודי ביטחון לאומי

בלימודים וקורסים

במדינה כמו ישראל אין להכביר במילים אודות חשיבותו של נושא הביטחון. ההכרה לגבי השפעתו של תחום הביטחון על כל תחומי החיים והחברה בישראל הולכת ומתגבשת לאחרונה. לא מעט אנשים מבקשים להכיר לעומק את מערכת הביטחון בישראל לרבות התהליכים הפוליטיים המאפיינים אותה, כאשר להתעניינות זו ניתן למנות לא מעט סיבות וגורמים. חלק מעוניינים לקבל החלטות בזמן אמת על מנת להחזיר את השליטה על הגורל והביטחון האישי בעוד שאנשים אחרים מעוניינים לקחת חלק פעיל בהנהגה הציבורית פוליטית.                                

קהל יעד

לימודי ביטחון לאומי לתעודה באים לספק מענה הולם עבור הצורך להכשיר אנשי מקצוע למערכי האבטחה, לכוחות המשטרה, למסלולי ההדרכה והאימון הביטחוני וכן הלאה. קהל היעד של תכניות לימוד לתואר ראשון או שני הוא אנשים שמבקשים לחקור לעומק דרך הרחבת הראייה ביחס למדינות אחרות בעולם ותוך הסתכלות היסטורית כוללת באשר למדיניות הביטחונית הקיימת בישראל ויחסיה עם המדינות והעמים השכנים. לימודים אלו מיועדים בעיקר למשרתי בצבא בפועל או למי שמבקש להתקדם בשירותי הביטחון בישראל.

סוגים שונים של מסלולי לימוד

לימודי ביטחון לאומי מורכבים מכמה קורסים שונים אשר זכו להכרה על ידי משרד החינוך, משרד הביטחון ומשרד הפנים. קורסים אלו כוללים בין השאר כמה מהקרוסים הבאים: הכשרת קציני ביטחון לרמות ניהול ופיקוד, אבטחה פיזית, הכשרת מאבטחים ואבטחת אנשים, חקירות מודיעין, אבטחת מידע ולוחמת סייבר, אבטחת תעופה, נהיגה מבצעית, חילוץ והצלה וכן הלאה. תכנית הלימודים באה להקנות לסטודנטים ידע רחב ובקיאות בכמה מושגי מפתח יסודיים מהתחום לרבות תחומים משיקים נוספים.

מה כוללת מתכונת הלימודים?

תחומים אלו הינם בעלי השפעה ישירה על המערכת ומזוהים לרוב עם הנושאים הבאים: מדעי המדינה ויחסים בינלאומיים, מדיניות מנהל ציבורי, היסטוריה צבאית ודיפלומטית וכן הלאה. תכנית לימודי ביטחון לאומי לתואר ראשון מורכבת גם מכמה פרקים מעשיים בהגנה עצמית, בעזרה ראשונה, התמודדות בתנאי לחץ וחרדה, ביטחון מידע ומחשבים וכדומה. כל סטודנט יכול לבחור לפי ראות עיניו בין הקורסים הנ"ל לרבות מגמות התמחות שונות שכל מוסד לימודים מציע.

לימודי המשך ודרישות מקדימות

ניתן לבחור במסלול של לימודי המשך בתחום ובמסגרתו ללמוד תחום התמחות מסוים דרך התנסות בכמה פרויקטים אישיים אשר נועדו להביא ליישומו של החומר הנלמד במסגרת לימודי התואר הראשון. לימודי ביטחון לאומי המועמדים נדרשים להיות בעלי היסטוריה נקייה ללא שום עבר פלילי ועליהם להוכיח זאת. כמו כן הם נדרשים להציג אישור של 12 שנות לימוד ובחלק מהמקרים גם לעבור ראיון אישי.