סמכויותיו של נוטריון

במשפט

לשם מה אנו זקוקים לשירותיהם של נוטריונים? אילו מסמכים חייבים להיות חתומים על ידי נוטריון? על כל זאת במאמר הבא.

כללי

ראשית כל, נבין מיהו הנוטריון ומהי ההכשרה שלו. הנוטריון הינו עורך דין לכל דבר, אשר יש לו השכלה משפטית פורמלית וותק של לא פחות מ-10 שנים בתחום. בנוסף לכך, הוא קיבל רישיון מיוחד מטעם משרד המשפטים לכהן כנוטריון. תפקידו של הנוטריון הינו לשרת את האינטרסים של החוק. אי לכך, באפשרותו לחתום על מסמכים מסוגים שונים ובכך להקנות להם תוקף חוקי. במאמר זה, נפרט אודות כמה מן הפרוצדורות העיקריות אשר דורשות אישור מסוג זה.

אישור תרגומים משפטיים

כאשר יש צורך בתרגום של מסמך משפטי משפה אחת לאחרת לצורך שימוש במדינה זרה, אין די בשירותי תרגום רגילים. כדי שלמסמך המתורגם יהיה תוקף חוקי כלשהו, הוא חייב להיות חתום על ידי נוטריון מורשה. יש לציין כי לא מעט משרדי נוטריונים מפעילים גם שירותי תרגום משפטי, הכוללים הן את התרגום והן את קבלת החתימה.

בנוסף לכך, משרדי נוטריונים רבים מציעים גם תהליך של קבלת חותמת אפוסטיל- חותמת המאפשרת להעביר מסמך רשמי מרשות בישראל אל רשות מקבילה בחו"ל. יש לציין כי המשרד אינו מעניק את החותמת בעצמו, אלא מעביר את המסמכים למשרד החוץ שמבצע פעולה זו.

מסמך צוואה

עוד מסמך חשוב אשר דורש חתימה על ידי נוטריונים הינו צוואה. במסגרת זאת, על הנוטריון לבצע מספר שלבים עד אשר הוא מוודא כי הצוואה אכן תקינה ותקפה. ראשית כל, עליו לברר האם המצווה כשיר מכל הבחינות לכתיבת הצוואה.

בנוסף לכך, הנוטריון חייב לוודא כי המצווה כתב את הצוואה מרצונו החופשי וללא כל התערבות או השפעה חיצונית, כולל לחץ של מכרים או קרובי משפחה. שתי הפעולות הנ"ל, וידוא הכשירות ווידוא הרצון החופשי הינן משמעותיות ביותר במקרים בהם המצווה הינו קטין. יש לציין כי במידה ומצבו הבריאותי של המצווה הינו קשה ושהוא מאושפז בבית החולים, על הנוטריון לקבוע כי הצוואה תקפה רק לאחר קבלת אישור רפואי רשמי.