נשים מתאמנות

בבריאות ורפואה

כאבי ברכיים – יש מה לעשות

הברכיים שלנו הן מסוג האיברים שאנו שמים לב אליהם רק כאשר מופיעים אי נוחות או כאב. לעתים מדובר בתופעה חולפת, אך במקרים רבים הכאב נשאר איתנו ועלול להפריע לשגרת החיים שלנו. כאשר זה קורה, לעתים יש צורך בביצוע ניתוח החלפת ברך. ניתוח החלפת ברך אסותא או בכל מקום אחר, הוא ניתוח שמבוצע לא מעט, ויחד עם זאת יש חשיבות הן לבחירת המנתח והן לאפשרויות הטיפול השונות.

קצת על הניתוח

ניתוח שבו מבוצעת החלפת ברך, הוא ניתוח שכיח ביותר. לאורך השנים הטכניקות הניתוחיות השתנו, התקדמו ושיפרו את תוצאות הניתוח. הגיל הממוצע של מטופלים הנזקקים לניתוח זה הוא שישים וחמש, אם כי משנה לשנה גילם של המטופלים יורד כדי לאפשר לעצמם חיים איכותיים וללא כאבים.

כאשר אנו מדברים על ניתוח של החלפת ברך, הכוונה היא לניתוח שבו מבוצעת החלפה של מפרק הברך. ניתן לבצע ניתוח החלפה של מפרק ברך באופן מלא, או באופן חלקי, תלוי בחוות דעתו המקצועית של הרופא או הרופאה המנתחים.

מהלך ניתוח החלפת ברך אסותא דומה גם בחדרי ניתוח אחרים, ההבדל הוא בניסיון ובמיומנות של הרופא המנתח. הניתוח מתקיים על פי רוב באופן הבא: בשלב הראשון תבוצע הרדמה אזורית וטשטוש של המטופל. לעתים המטופל לא מתאים לסוג זה של הרדמה ולכן במקרים אלה תבוצע הרדמה מלאה.

בשלב הראשון של ניתוח החלפת ברך יחשף המפרק דרך חתך שיבוצע בחלק הקדמי של הברך. בשלב השני מערכת הניווט הממוחשבת תותאם ותאפשר בזמן אמת קבלה של נתונים שיוכלו לתת אינדיקציה על מצב הברך בסיומו של הניתוח. חלקי הברך הפגועים יוסרו בצורה מדויקת ויושתל משתל ניסיון לבדיקה. לאחר שהתקבלה תוצאה מיטבית בבדיקה של המשתל יותאם למטופל המשתל האמיתי. בשלב הסופי של הניתוח הברך תיסגר. ההליך כולו אורך כשעה וחצי ועם סיומו מועבר המטופל לחדר התאוששות.

מתי יש צורך בביצוע ניתוח?

ניתוח של החלפת ברך מבוצע כיום בשיטה מתקדמת ולכן יש מי שטועים לחשוב כי כל כאב ברכיים סופו להיגמר בניתוח. נכון, לעתים יהיה צורך בקיום ניתוח כאשר המצב הפיזי דורש זאת, אך פעמים לא מעטות טיפולים שמרניים יותר עשויים להועיל. רופא המתמחה בטיפול במפרק הברך ידע להמליץ עבורכם על הטיפול המתאים ביותר. ניתן להתחיל גם באפשרות טיפול שמרנית (חבישה, פיזיותרפיה וכן הלאה) וכאשר לא מושגת הטבה במצב או שהכאבים מתגברים, יהיה צורך בניתוח החלפת ברך אסותא או כל מקום אחר בארץ שבו ניתן לבצע ניתוח זה.

בין אם מדובר בהתאמת טיפול ניתוחי או שמרני, חשוב מאוד שלא לדחות את מועד הביקור אצל הרופא המומחה. דחיה של הטיפול במחשבה שהכאב יחלוף עלולה להחמיר את המצב ולכן ברגע שמורגש שינוי כלשהו בתחושה, הגבלה של התנועה או כאבים, יש צורך לפנות לאורטופד אשר מתמחה במפרק הברך וידע להתאים עבורכם את הטיפול הנכון ביותר.