סיעור מוחות מעל בימת האינטרנט

על זכויות לילדים נכים, אוטיזם וכל מה שביניהם

בזכויות רפואיות/משפט

על הישגיה הרבים של מדינת ישראל ותושביה אין כלל עוררין. אלו מתבטאים במרבית תחומי החברה, המדע והחיים, וזוכים לכבוד והוקרה בינלאומיים, במיוחד לאור היותנו מדינה כה צעירה, המתמודדת עם מציאות כה מורכבת. אך כאשר אי שם ברחבי הארץ לא יכול ילד לצפות בסרט האהוב עליו מכיוון שבית הקולנוע אינו מותאם לנכים; או כשאם קשת יום נאלצת להילחם מול מוסדות המדינה כדי לזכות לקצבה עבור בנה שאובחן כבעל אוטיזם בתפקוד גבוה, נדמה, לעיתים, שכל ההישגים יחד לא שווים את הכישלון המוסרי היחיד. בשורות הקרובות נדבר על מציאות הסעד, הנכות והלקויות השונות בישראל מודל 2015. ניגע בנושא החשוב של זכויות לילדים נכים, ונראה כיצד מדינת הרווחה אותה בנו הורינו במו ידיהם, מתנהלת אל מול אלו שזקוקים ליד המושטת כל העת.

 

הסיפור של י'

סיפורו של י', נער צנום ממרכז הארץ שחגג לא מכבר 15 שנים, מסמל במעט על המצב בכללותו. במהלך לידתו של י' חל סיבוך משמעותי. כתוצאה מכך, סובל הנער משלל בעיות, פיסיות ושכליות כאחד: צליעה קשה, גמגום קל, יכולות שכליות מוגבלות (לאחרונה למד את לוח הכפל למספרים יחידים) ועוד. מוסדות הביטוח הלאומי הגדירו את י' כ"סובל מהפרעות אוטיזם בתפקוד גבוה", ונקבעה עבור משפחתו קצבה בת כמה אלפי שקלים.

 

אלא שי' החליט כי ברצונו לעבוד על מנת לצבור ניסיון, כסף וחברים, ואכן עמותה המעסיקה ילדים בעלי מוגבלויות העסיקה את י' המאושר, שזכה לעדנה וכסף משלו גם יחד. אלא שכאן התערבו גורמי הרווחה, הודיעו למשפחתו כי בשל ההכנסה הנוספת הבאה עליהם לטובה, אין היא זכאית יותר לקצבה מלאה. השורה התחתונה צורמת לכל מי שלב פועם בתוכו: אלפי שקלים נגרעו מהכנסתה של המשפחה קשת היום, כשמשכורתו של י' הייתה נמוכה מכך בשיעור משמעותי. אבסורדי יותר או אטום יותר? תחליטו בעצמכם.

 

את התמונה הגדולה, אפוא, לא ניתן לטשטש: עשרות אלפי אנשים בעלי צרכים מיוחדים לא זוכים למנת ההגנה המתבקשת ממדינת רווחה. זכויות ילדים נכים נרמסות מדי יום; ועדות רפואיות ציניות מטעם הביטוח הלאומי פוגעות בנזקקים חדשות לבקרים, והאדם הקטן מוצא עצמו חסר אונים מול מפלצות הבירוקרטיה (להם הוא משלם מדי יום ביומו במשך כל חייו). ארגונים שונים ועמותות רחבות לב מסייעות לאותם נזקקים, אך לעיתים קרובות זה מעט מאוד. מעט מדי. כאן נכנסים לתמונה עורכי דין בעלי ניסיון בכל הקשור אל זכויות הילדים הנכים. אלו יכולים לעזור לכל אחד ואחת מכם לדרוש את הזכויות המגיעות לכם וליקירכם.

אחרונין מתוך זכויות רפואיות

חזור למעלה