אחוזי נכות ביטוח לאומי- מה זה אומר?

בבריאות ורפואה/זכויות רפואיות

נכות רפואית וכללית- מה ההבדל? – המוסד לביטוח לאומי עושה הפרדה בין נכות כללית לבין נכות רפואית. כל אדם שמגיש בקשה (או בשפה מקצועית 'תביעה') שמטרתה קבלת קצבת נכות ביטוח לאומי צריך להיבדק על ידי ועדה רפואית מיוחדת של המוסד לביטוח לאומי. אם הוועדה קובעת שאחוזי הנכות עוברים את הסף לקביעת אובדן כושר, אותו אדם ייבדק במכון מיוחד שתפקידו לבצע הערכה תפקודית, דבר שיאפשר לקבוע האם הוא זכאי לקבל קצבת נכות מסוג כללי. נכות רפואית נקבעת בהתאם למגבלות של אותו אדם כתוצאה ממחלה מסוימת בה הוא לוקה. הנכות הכללית נקבעת בהתאם לרמה התפקודית של האדם שלוקה במחלות אלו. יש מצבים בהם אדם חולה במחלה ואחוזי הנכות הרפואית שלו גבוהים, אך משום שהוא מסוגל לתפקד בעבודה, אחוזי הנכות הכללית שלו נמוכים.

 

הנכות הכללית נקבעת על ידי וועדה מיוחדת של המוסד לביטוח לאומי. כל אדם בעל מינימום מסוים של אחוזי נכות (יש לברר באתר של ביטוח לאומי, שכן הדבר מתעדכן) יכול להיבדק במכון השייך לביטוח לאומי וזאת על מנת שהוועדה תבצע הערכה של התפקוד הכללי שלו. צוות הוועדה מונה רופא, מרפא בעיסוק ועובד מתחום השיקום. אלו יקבעו את הנכות הכללית של אותו אדם שהופנה אליהם. חשוב לדעת שיש הבדלים בין אדם שאינו עובד לבין אדם שעובד. אם מדובר על אדם עובד  לו יש (רף מינימאלי) של שישים אחוזי נכות ביטוח לאומי מסוג רפואי, הוא יוכל להמשיך ישירות לבדיקת כושר. במקרה בו מדובר על עקרת בית עם נכות מינימאלית של חמישים אחוזים, היא תמשיך ישירות לבדיקה של יכולת התפקוד שלה בעבודות משק הבית. לאחר סיום הבדיקות, הצוות יקבע את דרגת הנכות של אותו אדם. אחוזי הנכות הרפואית נחלקים ל- 60,65, 74 או 100 אחוזים של נכות כללית.

דברים שחשוב לדעת

  • חשוב לדעת שאנשים שמקבלים קצבת נכות כללית פטורים מתשלום של דמי ביטוח לאומי.
  • נכון לשנת 2015 קצבה מלאה של אחוזי נכות ביטוח לאומי (כללית) היא כ- 2342₪.
  • המוסד לביטוח לאומי משלם את הקצבה ישירות לחשבון הבנק ב- 28 לכל חודש (אלא אם נכתב אחרת).
  • יש תוספת קצבה לאנשים בעלי 75% אובדן כושר, אנשים בעלי אחוזי נכות של 50 אחוזים לפחות ואנשים שאינם שוהים במוסד כלשהו. סכומי התוספת נקבעים בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית.

לסיכום, למימוש זכות נכות כללית יש להגיש תביעה לקצבה למוסד לביטוח לאומי, לאחר מכן תקבלו זימון לוועדה רפואית, הוועדה תקבל החלטה ותעביר את הנתונים הלאה אל פקיד התביעות ואילו הוא יבצע בדיקה חוזרת של התיק שלכם ויישלח לכם תשובה סופית בדואר.