ניתוח קילה – כל שיש לדעת

בבריאות ורפואה

יש מצב בו אחד מאיברי הגוף הפנימיים חורג מהמעטפת שלו והדבר נראה כמו בליטה חריגה. בדרך כלל האיזורים בהם תופעה זו נפוצה הם המפשעה, הטבור והסרעפת אך רוב האנשים סבורים שכאשר מדברים על ניתוח קילה הכוונה היא תמיד לבקע באיזור המפשעה.

הרניה – על מה מדובר
בקע יכול להיווצר משום שרירי בטן חלשים ביותר, עודף משקל, ניתוח בטן ואצל אנשים שסובלים משיעול כרוני ונשים שעברו הריונות רבים. כאשר מדברים על ניתוח בקע או הרניה הכוונה היא אל ניתוח קילה. כל המושגים הללו מתייחסים באופן זהה אל אותה בעיה. תופעת הבקע מתרחשת בעיקר אצל גברים, אך לא רק. יש מצבים בהם גם נשים וילדים סובלים מבקע ונאלצים לעבור ניתוח לתיקון המצב, הפעולה היעילה ביותר נכון להיום. ניתוחים אלו נחשבים כניתוחים קלים אותם עוברים בבית החולים תחת הרדמה מלאה (ובמקרים חריגים מסויימים גם תחת הרדמה מקומית).

בעת הניתוח המנתח מחזיר את אותו איבר שחרג מהמעטפת למקומו הטבעי ולאחר מכן הוא מקפיד לסגור את החור שנוצר במעטפת באמצעות רשת מיוחדת. אם בעבר נהוג היה לבצע ניתוח כירורגי רגיל, כיום העדיפות היא לניתוח בשיטת הלפרוסקופיה וזאת משום שבשיטה זו לא פותחים את הבטן וניתוח זה נחשב כניתוח קל, בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד והחלמה מהירה. חשוב לדעת שיש מספר סוגים של ניתוחי הרניה, כמו למשל ניתוח קילה טבורי, ניתוח בקע סרעפתי וניתוח בקע מסוג אפיגסטרי. הניתוח הטבורי נעשה בדרך כלל בילדים ותינוקות ומתמקד במרכז הבטן (באיזור הטבור), ניתוח אפיגסטרי נועד לתקן בקע שמופיע בחלק העליון של הבטן וניתוח סרעפתי נעשה בטכניקה המתאימה לגודל הבקע והסוג שלו.

כמו בכל ניתוח כככל שבוחרים מנתח מיומן שמומחה בתחום שנים ונוקט בשיטה החדשנית ביותר, כך יקטנו הסיכויים לסיבוכים לאחר ניתוח, כמו למשל זיהומים ודלקות. ניתוח לתיקון מצב של בקע נחשב כניתוח קל ואחוזי ההצלחה שלו גבוהים. חשוב לדעת שלא תמיד חייבים לעבור ניתוח לתיקון מצב של בקע, אך אם מדובר על מצב בו אותו אדם אינו יכול לנהל חיים איכותיים ולהתנהל כפי שהוא מעוניין, הניתוח הוא הפתרון הטוב ביותר. טרם הניתוח הכירורג ישלח את המטופל לבדיקות דם ובדיקות נוספות (תלוי במצבו הבריאותי ובגילו) , כמו כן הוא יבקש ממנו להפסיק לקחת תרופות מסוימות, כמו נוגדי קרישה ולהימנע מעישון. לאחר הניתוח ינתנו הוראות ברורות לטיפול באיזור הניתוח.