הסרת נקודות חן חשודות

בבריאות ורפואה

נקודות חן רבות נמצאות בגוף האדם וחלקן הינן חינניות ומוסיפות למראה פני האישה או הגבר. קיימים לאורך ההיסטוריה מקרים רבים של אנשים שנקודת החן על פניהם הפכה לסימן ההיכר שלהם. נקודות חן נוצרות מריכוז של פיגמנטים במקום אחד בעור. הן מופיעות בתצורות שונות ובגוונים בהירים או כהים. לרוב, הן נשארות בגודלן וצורתן לאורך השנים, אולם, במקרים מסוימים, הן יכולות להוות סכנה לבריאות בעליהן. הסכנה המוחשית ביותר היא הפיכתן למסרטנות ואז יש צורך להורידן.
יש סימפטומים שונים וממצאים קליניים שיכולים לרמוז על הפיכת הנקודות למסרטנות, וחלקם בולטים לעין. לעיתים, נוצר שינוי בגודל, בצבע ובמרקם. יש מקרים, בהם הן מדממות ומגרדות. או אז, כדאי להתייעץ עם רופא עור שמומחה לנגעי עור כולל מחלת המלנומה. האבחון הסופי נעשה רק לאחר הורדת נקודת החן ושליחתה למעבדה לצורך אבחון פתולוגי. לאור הממצאים יוחלט על המשך טיפול, כאשר, ממצאים חיוביים לתאים סרטניים יובילו לטיפול שייבחר על פי מידת החומרה של הבעיה. לרוב, יוחלט על ניתוח נוסף להוצאת כל הגידול בשטח הנגוע.
טיפול בקליניקה
יש אפשרות לזהות נקודת חן חשודה על ידי צילום באמצעות מכשיר מתקדם, וניתן לבצע מיפוי כללי של שומות בקליניקה של מומחים. הסרת נקודות חן חשודות הינה הליך פשוט ולא מסובך ונעשה תחת הרדמה מקומית. מבצעים אותה רופאים מומחים אשר יש להם ניסיון רב בתחום. מניעת מחלת המלנומה אפשרית במקרים רבים. במקרים אלו, התפתחותה מתחילה בצד החיצוני של העור, וכל אחד שמקשיב לגופו ומודע לסכנה הזאת יכול לחשוד בכל נקודת חן חשודה ובעייתית. בדיקה עצמית שכוללת מבט ומישוש של נקודות חשודות, וכן בדיקה אצל רופא עור אחת לחצי שנה הם מתכון טוב ובטוח למניעה.
הסטטיסטיקה העולמית מראה שכרבע ממקרי המלנומה, תחילתן בנקודות חן שעברו מוטציה. מומלץ לגשת לרופא מומחה כל אימת שיש חשד שמקורו להימצאות נקודת חן חשודה כזאת. מוטב לבזבז מספר שעות בהמתנה לרופא מאשר לגלות שהבעיה החמירה ומתחילה להתפתח מלנומה. המחלה הינה קטלנית וגילוי מוקדם יכול לתרום לריפויה. קליניקה של רופא מאובזרת בכל המכשירים הנדרשים לטיפולים. בבעלותו רישיון מאת משרד הבריאות והשירות הינו אישי ומסור. כל מטופל יקבל הסבר מקיף על המחלה ועל הטיפול שהוא אמור לעבור. רופא בעל ניסיון ישרה ביטחון רב על מטופליו ויהפוך את הטיפול לישים מבחינה רפואית ונוח מבחינה נפשית כאחד.