הצלחה בחיים

בלימודים וקורסים

רבים תולים הצלחה בחיים בגורמים לא נרכשים, כגון מזל- אדם שזכה בלוטו לדוגמא, קשרים ומשפחה- אדם שהמשיך את דרכם של הוריו או חבריו בחברה או בעסק אשר בבעלותם, תכונות גנטיות מולדות אשר הובילו אותו להצלחה ועוד. בשיח על הצלחה של אדם בחיים, ניתן לשמוע לא מעט את המשפט "היה ברור שהוא נולד לזה" או את האמרה "הוא משהו אחר" ודומיהם. למרבה הפלא, כל אחד יכול להצליח בחיים, אם רק תהיה לו מוכנות להצליח.
ישנם מספר מרכיבים שעשויים לתת מענה מספק לשאלה איך להצליח בחיים. אמנם, אין לזלזל בנתונים מוקדמים כגון תכונות מולדות, קשרים וכו, אשר בהחלט מהווים מקדמה שמעל לכל ספק תסייע להגיע להישגים. על כל פנים, כל אדם שחדור אמונה להצליח, ללא כל קשר לרקע קודם או לנתונים אישיים, יוכל להגיע לכל מקום שרק יחפוץ בעזרת כוח רצון, שאיפה להגיע גבוה, יכולת ללמוד מטעויות, סבלנות, חוש דמיון, וכוח התמדה.
הצלחה- השגת מטרות ויעדים בחיים
בחברה המערבית של ימינו, רווחת התפיסה כי הצלחה בחיים תלויה בכמות ההון שצבר אדם במהלך שנות עבודתו, ברכוש שבבעלותו, בבריאות שלו ושל בני משפחתו, במספר החברים שרכש, וכמות הקשרים שצבר. אולם, מי קבע כי הצלחה בחיים נמדדת על פי פרמטרים אלו? ייתכן כי דייג אשר דג דגים להנאתו, וחי את חייו בשקט ובשלווה, ללא כל טרדות ודאגות, הוא זה שמצליח בחיים, או שמא אדם שהצליח לבוא לידי סיפוק / מימוש עצמי, דווקא הוא זה שחווה הצלחה.
ניתן להתבונן מנקודת מבט שונה לחלוטין מזו של החברה המערבית, על הצלחה בחיים. אדם קובע לעצמו מטרה כלשהי כראות עיניו, וכעבור זמן מה שהוגדר על ידו מראש מצליח להשיגה, באמצעות עבודה קשה והשקעת מאמצים רבים, הוא זה שחווה הצלחה בחיים. אמנם, לאנשים רבים ברחבי הגלובוס מטרות ההצלחה בחיים הן אלו אותן מגדירה החברה המערבית כהצלחה, אולם מימוש עצמי, סיפוק עצמי, אושר, שלווה, שמחה, ועוד נחשבים אף הם למדדים של הצלחה בחיים. ניתן לומר אם כן, שלשאלה איך להצליח בחיים אין תשובה כוללת, אלא כל מקרה עומד לגופו. לשם השגת ההצלחה המתוארת, על כל אחד להגדיר מטרה וזמן 'דד ליין' להשגתה. כמו כן, מומלץ לקבוע מטרות ביניים אשר יספקו מדד לקצב התקדמות נכון, בדרך הבטוחה להשגת המטרה הסופית.