אגרגטים וטיח – כי לא יכולים בלי

בנדל"ן

במאמר זה נסביר לקוראים מהם האגרגטים ומהו טיח ואלו דברים חשוב לדעת עליהם וכמובן מיהי החברה שמייצרת חומרים אלו ומשתלם לבחור בה משום שהיא לא רק מציעה חומרים, מוצרים וציוד נלווה איכותי אלא  גם מסוגלת לספק ייעוץ מאת מומחים, ליווי של הלקוח ואחריות על כל המוצרים והחומרים אותם היא משווקת.                                                                                                         

 

האגרגטים והטיח

חלק מאותם חומרים שמשמשים להכנת בטון הם האגרגטים.  בנוסף, הם משמשים גם להכנה של כל מיני תערובות לאספלט. חשוב לדעת שיש תקן שחל לגבי סוגי האגרגטים המינרליים והוא תקן ת"י 3 שפורסם כבר בשנת 1998. בהתאם לתו תקן זה הם חייבים להיות חזקים, קשים, נקיים ולא להגיב בצורה כימית כאשר הם בקרבת בטון. התכונה העיקרית של חומר האגרגט היא מילוי הנפח. ככל שחומר זה יצליח למלא כמה שיותר נפח בבטון או במלט כך יצטרכו להשתמש בכמות קטנה יותר של בטון/צמנט ולכן הדבר ישתלם יותר לקבלן. בנוסף, האגרגטים משפיעים גם על כל הקשור אל המשקל, החוזק והעמידות של הבטון.

 

הסיווג של האגרגט נעשה על פי מספר קטגוריות:

  • מקור- ניתן להזמין אגרגטים טבעיים או מלאכותיים. המלאכותיים מהווים מחזור של תוצר לוואי. הטבעיים  יכולים להיות חלוקי נחל, חול שנלקח מדיונות וכאלו שנלקחו מכל מיני סלעים גרוסים.
  • גודל- הסיווג שלהם בדרך כלל נעשה על פי הגודל שלהם.
  • צורה- האגרגט יכול להיות כמעט בכל צורה, כדורי, מאורך, פחוס, בצורת קובייה ועוד. הצורה הכדורית היא האידיאלית, שכן היא מאפשרת תכונת זרימה טובה יותר.
  • מצבי רטיבות- נובעת מהמים שמצויים בתוך החללים הריקים שבתוך האגרגט. אם המטרה היא להשתמש בו בבטון חשוב לבחור בסוג היבש פנים.
  • צפיפות- אם הכוונה היא אל המשקל הסגולי המרחבי ואם הכוונה היא למשקל המרחבי.

 

דבר נוסף בו משתמשים בתעשיית הבנייה הוא הטיח. כאן מדובר על מלט שמורכב מאגרגט וחומרים נוספים  ומשמש לכיסוי פנימי וחיצוני של קירות מבנה, כיסוי של תקרות, פעולות איטום שונות ובידוד. יש סוגים שונים של טיח, ביניהם טיח לפנים המבנה. טיח זה משמש לשכבה מיישרת בקירות הפנימיים של המבנה ופעמים רבות הוא משמש כתשתית לצבע. בכדי שהחיפוי של מעטפת הפנים של המבנה ישמש בצורה הטובה ביותר, יש למרוח שתי שכבות של טיח פנים, הראשונה תהיה למטרת יישור והשנייה תהיה שליכט שמיושם בשלב הגמר של החיפוי.