קצת סביב מערכות ניהול

בקריירה ועבודה

במאמר זה נסביר מהי בקרת איכות ומהי הבטחת איכות ומדוע כל כך הרבה אנשים מתבלבלים בין השניים וחושבים שמדובר על שני מושגים זהים.                                   

הבטחה לאיכות טובה- על מה מדובר?

הבטחת האיכות (QA) משמע כל השיטות וכל הדרכים בהן נוקטים ואלו שמטרתן העיקרית היא להבטיח את איכות השירות או המוצר אותם החברה מציעה או משווקת. שני המושגים: הבטחה ובקרת איכות אינם זהים ומכאן גם המשמעות שלהן אינה זהה. הבטחה של האיכות משמע ביקורת אודות המוצר או השירות, פיקוח, אימות, ומיני בדיקות שיבטיחו שהוא ישווק במצב אופטימאלי לצרכנים הפוטנציאליים ועוד. תחום זה מגדיר את דרישות האיכות מהשלב הראשוני של אפיון צרכי המוצר ועד השלב בו המוצר נמסר ללקוח לאחר כל הבדיקות הנדרשות. הבטחה של מוצר איכותי משמע התאמה מקסימאלית לשימוש בהתאם למטרה ובהתאם לציפיות הלקוח.

מבקרים את האיכות- מה ההבדל

בשיטה זו המטרה היא למצוא את כל הפגמים במוצר משלב הייצור הראשוני ועד השלב המוגמר בו הוא מוצע ללקוח. לאחר מציאת המגרעות השונות במוצר, אנשי בקרת האיכות תמיד יאתרו את המקור לבעיה ויתקנו אותה ובכך יבטיחו ללקוחות החברה שהם מוסרים להם מוצר שעבר את הבדיקות המקיפות ביותר ונחשב כמוצר איכותי. במפעלים וחברות רבות שולפים פעמים רבות את המוצר שמצוי בשלבי הגימור האחרונים שלו ובודקים אותו מ- א' ועד ת' וזאת על מנת לוודא שהוא אכן תקין ומותאם לשיווק. נכון להיום כל חברה שמייצרת או מפתחת מוצרים ושירותים תדאג להכניס אל תהליך הייצור והפיתוח שלב של בקרת האיכות.

מבטיחים ומבקרים

יש דרישות ויש יישום. אם תחום ההבטחה מגדיר מראש מהי איכות מוצר וכיצד צריך לערוך עליו ביקורת, תחום בקרת האיכות של המוצר הוא התחום היישומי. יש מיני סוגי בדיקות ואם מדובר על שירות מסוים, כמעט כל חברה כיום מעסיקה בודקי תוכנה שמריצים בדיקות מוצר על מנת לאשר שהוא אכן עומד בדרישות האיכות. ניתן לבצע בקרה באמצעות כלים וחיישנים שונים ויש אפשרות לבצע בקרה לתכונות המוצר על ידי כלים אוטומטיים שונים. חלק מהבדיקות ידניות וחלק אחר אוטומטיות. בקרה אחר איכות המוצר או השירות הוא תהליך קפדני בו המוצר או השירות נבדקים במהלך התפקוד הייעודי שלהם ובהתאם מתקבלת ההחלטה האם לאשר את המוצר או לתקן את הבעיות ולערוך סבב בדיקות נוסף.

לסיכום, נכון להיום כל מוצר או שירות חייבים לעבור תהליך בקרת איכות על פי כל כללי הבטחת איכות על מנת להבטיח ללקוחות שאכן המוצר או השירות איכותיים והם אכן יעמדו במאפיינים ובתנאים שהובטחו ללקוח במעמד הרכישה