בעיות פוריות בקרב גברים

באחר

בעבר, היה נהוג לייחס את בעיית הפוריות לאישה, אך הסטטיסטיקה מראה כי לא פחות מאשר -40% מכלל בעיות אלו נובעות מחוסר פוריות הגבר. הזמן פועל לא רק לרעת האשה  אלא גם לרעת בן זוגה, זאת יחד עם תזונה לקויה, בעיות הורמונאליות וחשיפה לגורמים סביבתיים העלולים ליצור בעיות המחריפות את בעיית הפוריות כמו סרטן הערמונית. סרטן המטופל בטכניקות שונות, ובאין מנוס, מוסר באמצעות ניתוח כריתת ערמונית.

גורמים להעדר פוריות בגבר

לחוסר פוריות הגבר מספר גורמי מפתח, כאשר העיקריים ביניהם נקשרים לגנטיקה, הרגלים ואורח חיים לקוי. להלן מספר סיבות מרכזיות:

  • בעיות הורמונאליות- פוריות הגבר  כמו גם פוריות האשה מושפעים מריכוזי הורמונים כמו ה-FSH המעודד את ייצור הזרע באשכים ןה- LH האחראי על הבשלת תאי הזרע ומעודד את ייצור הטוסטסטרון. פגיעה בבלוטת יותרת המוח, ההיפופיזה או באשכים עלולה לגרום לירידה חדה ברמת הטסטוסטרון. התוצאה- פגיעה בייצור תאי הזרע, אימפוטנציה ובעיות בפליטה. תופעות נלוות-  ירידה בחשק המיני, עייפות ובעיות ריכוז.
  • ספירת זרע נמוכה ( אוליגוספרמיה)- זו מתקיימת בעת מיעוט תאי זרע יחסית לנפח נוזל הזרע. תוצאה בלתי תקינה תציג פחות מ-20 מליון תאי זרע למיליליטר נוזל. מקור התופעה נחלק להיבטים הורמונליים הקשורים לפעילות הבלוטות האנדוקריניות, מחלות גנטיות או עלייה בטמפרטורת שק האשכים.
  • אורח חיים- חשיפה לחומרי הדברה, כימיקלים תעשייתים, קרינה ורעלים. יחד עם הרגלי צריכה לקויים כמו עישון, שימוש בסמים או צריכת אלכוהול גבוהה מהנורמה. לעתים, אף אופן הרגיעה יכול לפגוע במידת פוריות הגבר כמו מעיינות חמים, סאונות ואמבטיות חמות ממושכות. תזונה- מחקרים הראו השפעה שלילית על תפקוד תאי הזרע בעת צריכה מוגברת של מזונות המכילים שומן רוויי.

סרטן הערמונית

לעתים גורמים אלו ואחרים משתלבים ומעודדים מוטציה בתאי הערמונית המתרבים בקצב חריג יוצרים את אחת המגפות הגדולות ביותר של המאה – סרטן הערמונית.

סרטן הערמונית ממוקם לרוב בשולי הערמונית, אזור המאפשר לו להתפשט ולחדור לאיברים נוספים הנמצאים בקרבתו, כמו שלפוחית הזרע והחלחולת, כמו כן, תאי הסרטן עלולים אף לנוע בזרם הדם ובמערכת הלימפטית ולהתמקם ביעדים נוספים.

איך מטפלים?

טיפול ראשוני לעיכוב התפתחות סרטן הערמונית כולל תזונה עשירה בסיבים תזונתיים בדגש על צריכת ויטמין E, סלניום ומזונות עשירים בסויה בשילוב עם טיפול מניעתי. הטיפול נקבע לפי חומרת המצב ונחלק למספר אופציות- רדיותרפיה, כימותרפיה, ברכיתרפיה, טיפול באמצעות "חוסם טסטוסטרון" או כריתת הערמונית. לאחר אבחון הנעשה באמצעות הדמיית הבלוטה, לקיחת ביופסיה וביצוע בדיקות נלוות ( דם, שתן, תפקודי קרישה וכו'), נשלח המטופל לניתוח כריתת ערמונית. ניתוח כריתת הערמונית  מתבצע תחת הרדמה כללית וכולל חיטוי אזור הבטן והאגן, חתך בבטן התחתונה או מתחת לשק האשכים, חשיפת הבלוטה והסרתה יחד עם קשריות הלימפה ושולי הרקמה.

*אין לראות במאמר זה המלצה או מידע מקצועי