שלד בניין מעץ

קר בחוץ, חם בפנים – חורף נעים

בעיצוב הבית

אפילו אנשים ששונאים חורף נהנים לשבת בבטיחות ביתם החמים והנעים ולהביט מתוכו אל הגשם הניתך ואל הרוחות הסוערות. למרבה הצער, הבניה בישראל מיועדת דווקא לימים חמים ולוהטים, מכיוון שבארצנו החמה התקופה שנחשבת לקשה יותר היא תקופת הקיץ. ואכן, בימי הקיץ נעים להלך על מרצפות האבן ולפתוח את החלונות לרווחה. אך בחורף ההרגשה משתנה לחלוטין והדירה המאווררת הופכת לפרוצה לכל רוח, המרצפות הקרירות מכאיבות לכפות הרגליים ובניית הבטון אוגרת את הקור.

כאשר מבקרים בארצות אחרות אנחנו פוגשים חומרים אחרים לחלוטין – חלונות כפולים ומבודדים, מערכות חימום מתוחכמות, מרצפות עץ חמימות או שטיחים מקיר לקיר ובניית עץ מבודדת. בבתים הללו אפשר להסתובב עם חולצה קצרה גם בעיצומו של החורף הקשה, ואנו, הישראלים, מוצאים את עצמנו תוהים על כך שדווקא בארץ החמה שלנו אנו קופאים מקור בין כתלי ביתנו לאורך החורף כולו. כיום מקובל לצפות לבית נוח ומפנק יותר – והדרך לשם עוברת בפתרונות חכמים כמו חימום תת רצפתי.

בית חם לאורך החורף כולו

דמיינו בית שבו ניתן להסתובב בחופשיות ובאווירה נינוחה לאורך החורף כולו. בחוץ מזג האוויר קפוא, אבל בפנים אנו הולכים יחפים והילדים קמים מהמיטה בבגדי שינה קלים כשהם רגועים ונינוחים. כאשר בוחרים פתרון של חימום תת רצפתי אין צורך לחשוש מן האוויר המייבש של המזגן או מהכיעור ומפגעי הבטיחות של גופי החימום החשמליים השונים. מדובר במערכת אסתטית שאינה נראית כלל לעין המבקרים בדירה, אך חומה מורגש היטב. יתרון אדיר נוסף טמון בכך שכאשר שוכבים סמוכים יותר לרצפה, כך שהישנים והנחים נהנים מן החום במיוחד – פתרון נפלא לתינוקות רכים או לקשישים.

תחושת המותרות שמעניק החימום שמתחת לכפות רגלינו בולטת במיוחד כאשר אנחנו קמים מן השינה או יוצאים מן המקלחת, אבל החום הנעים שהמערכת מפיקה ילווה אותנו לאורך היממה כולה. ישראלים רבים חווים שגרה מלחיצה ומרוץ חיים בלתי פוסק. כתגובת נגד טבעית הם דואגים לכך שהבית יהפוך למקום חמים ונעים – מקום מפלט לכל דבר ועניין. אחד הדברים המשמעותיים ביותר לתחושה של נוחות ופינוק הוא החום של הבית בעונה הקרה. חשוב לזכור שמעבר לבטיחות של המערכת היא מעניקה למשתמשים אפשרויות שליטה ותזמון – לחמם אזורים מסוימים ובשעות מסוימות, וכך ניתן לחסוך באופן משמעותי בהוצאות החימום ביחס למערכות שמחייבות לחמם את כל הבית בבת אחת או לוותר על החימום מכל וכל.